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Schering Stiftung

Susanne M. Winterling TEMPERATE - under your skin, nano carriers through the web of life

Susanne M. Winterling


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Susanne M. Winterling: TEMPERATE – under your skin, nano carriers directed through the web of life“, Produktionsstill, Courtesy Susanne M. Winterling / Schering Stiftung © VG Bild-Kunst, Bonn 2021

Schering Stiftung ▪ Unter den Linden 32–34 ▪ 10117 Berlin
Laufzeit: 20. Mai–19. September 2021
Öffnungszeiten: Donnerstag und Freitag 13–19 Uhr, Samstag und Sonntag 11–19 Uhr Eintritt frei


Heat in physics – not the tempest on stage for centuries – is the only law that divides the past from the future. And we are not only talking about the climate but about the care-riers: our bodies and the planet. Carriers of the elemental and the particles.

The skin, our interface that measures: We connect with energy and other beings as well as non-beings and what has been or might be coming through temperature and sensibilities interfaced through the skin as information transfer.

We react with heat to violence and injustice when there are intrusions to the body and to Gaia, mutations and cell deformations.

The physis of anything – entangled assemblages, sculpture, data stacks, compost – is formed like a tissue in the matrix of multicellular connections.
Nodes, skin in transition in transformation

solid/liquid/haze/heat –

Susanne M. Winterling


In einem auf Körpertemperatur erwärmten Ausstellungsraum begegnen die Besucher*innen einem leuchtenden Mikroorganismus, der einen mit Medikamenten gefüllten Rucksack trägt. Er bahnt sich – inszeniert wie in einem Videospiel – seinen Weg durch menschliches Gewebe. Dieses fluoreszierende Bakterium ist Protagonist der Installation „TEMPERATE“ von Susanne M. Winterling, in der sie ein Bildsystem erschafft, das die Beziehung zwischen Mensch und Mikroorganismus neu auslotet.

Inspiriert von biomedizinischer Forschung kreiert die Künstlerin einen Erfahrungsraum, in dem sich die Besucher*innen auf der Größenebene von Bakterien wiederfinden. Ein Mikroorganismus, der gewöhnlich nur unter dem Mikroskop für das menschliche Auge erkennbar ist, wandert, vielfach vergrößert, über zwei Projektionswände.

Inspiriert von naturwissenschaftlichen Bildgebungsverfahren entwirft Winterling einen nicht-anthropozentrischen Blick auf Mikroorganismen. Ihr Ziel ist es, mithilfe dieser Darstellungsform für das komplexe, fruchtbare und produktive Verhältnis zu sensibilisieren, das zwischen den Lebensformen besteht.

Der Protagonist dieser Ausstellung entstammt dem Labor der Nanoingenieurin Simone Schürle, die an der ETH in Zürich das Responsive Biomedical Systems Lab leitet. In ihrer bahnbrechenden Forschung entwickelt sie biolumineszierende Bakterien, die als Nanocarrier einen zielgerichteten Transport von Medikamenten in betroffene Körperregionen ermöglichen. Ihre Größe beträgt gerade mal ein Tausendstel des Durchmessers eines menschlichen Haares. Die Biolumineszenz stellt für Schürles Arbeit ein wichtiges Instrument dar: Sie wird als Marker eingesetzt, um das Bewegungsverhalten der Nanocarrier analysieren und steuern zu können.

Mit biolumineszenten Mikroorganismen setzt sich auch die Künstlerin seit dem Jahr 2014 in zahlreichen Werken auseinander, so z. B. in der beeindruckenden Installation „Planetary Loop of Gravitation“ (2018). Aus ihrer intensiven Beschäftigung mit diesen Lebensformen heraus begründete sie das künstlerisch-wissenschaftliche Netzwerk Planetary sensing: navigations below the surface. Expert*innen aus Disziplinen wie der Philosophie, der Meeresbiologie, der Mikrobiologie, der Astrophysik oder den Sozialwissenschaften erforschen gemeinschaftlich und im Verbund mit Anwohner*innen der Oyster Bay auf Jamaica die dort im Meer lebenden Dinoflagellaten. Diese Einzeller, die bei Bewegung oder Berührung aufleuchten, spielen nicht nur in den indigenen Mythen der jamaikanischen Kultur eine zentrale Rolle, sondern liefern auch wichtige Informationen über den Zustand und Verschmutzungsgrad des Meeres.

„TEMPERATE – under your skin, nanocarriers directed through the web of life“ entstand in Zusammenarbeit mit Simone Schürle und ihrem Team vom Responsive Biomedical Systems Lab der ETH Zürich, besonders Daphne Asgeirsson, Tinotenda Gwisai, Simone Hersberger, Nima Mirkhani, Thuy Trinh Nguyen, Anna Scheeder und Thomas Valentin. Die Künstlerin dankt weiterhin Bjørnar Sporsheim und dem Department of Clinical and Molecular Medicine, Cellular & Molecular Imaging Core Facility an der Norwegian University of Science and Technology (NTNU).
Die Ausstellung wird realisiert in Kooperation mit der ETH Zürich. Dort wird sie 2022 zu sehen sein.

Die Ausstellung ist ab dem 20. Mai 2021 geöffnet. Bitte informieren Sie sich über die Zugangsbedingungen auf unserer Website. Sehr gern vereinbaren wir individuelle Führungstermine.
Kontakt bitte über:
Anna Papenburg | Projektmanagerin Kunst
E-Mail: papenburg@scheringstiftung.de
Tel: 00 49.30.20 62 29 65

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Susanne M. Winterling: TEMPERATE – under your skin, nano carriers directed through the web of life“, Produktionsstill, Courtesy Susanne M. Winterling / Schering Stiftung © VG Bild-Kunst, Bonn 2021


Heat in physics – not the tempest on stage for centuries – is the only law that divides the past from the future. And we are not only talking about the climate but about the care-riers: our bodies and the planet. Carriers of the elemental and the particles.

The skin, our interface that measures: We connect with energy and other beings as well as non-beings and what has been or might be coming through temperature and sensibilities interfaced through the skin as information transfer.

We react with heat to violence and injustice when there are intrusions to the body and to Gaia, mutations and cell deformations.

The physis of anything – entangled assemblages, sculpture, data stacks, compost – is formed like a tissue in the matrix of multicellular connections.
Nodes, skin in transition in transformation

solid/liquid/haze/heat –

Susanne M. Winterling


In an exhibition room heated to body temperature, visitors encounter a glowing microorganism that carries a backpack filled with drugs. Like in a video game, it makes its way through human tissue. This fluorescent bacterium is the protagonist of Susanne M. Winterling’s installation “TEMPERATE,” in which she creates a visual system that reimagines the relationship between man and microorganism.

Inspired by biomedical research, the artist has designed an experiential space where visitors discover themselves to be about the same size as bacteria. Magnified many times over, a microorganism normally not recognizable to the naked eye travels across two projection screens. Inspired by scientific imaging procedures, Winterling presents a non-anthropocentric view of microorganisms and thus raises awareness for the complex, fruitful, and productive relationship that exists between the life forms.

The protagonist of this exhibition comes from the lab of nano-engineer Simone Schürle, head of the Responsive Biomedical Systems Lab at ETH Zurich. In her pathbreaking research, Schürle develops bioluminescent bacteria that, as nanocarriers, enable a targeted delivery of drugs to affected body regions. Their size is one thousandth of the thickness of a human hair. Bioluminescence is an important tool for Schürle’s work: It is used as a marker to analyze and guide the movements of nanocarriers.

Since 2013, Winterling too has dealt with bioluminescent microorganisms in numerous works, including her striking installation “Planetary Loop of Gravitation” (2018). Based on her intensive work with these life forms, she founded the artistic-scientific network Planetary sensing: navigations below the surface. Experts from disciplines such as philosophy, marine biology, microbiology, astrophysics, and the social sciences jointly and in cooperation with residents of Oyster Bay, Jamaica, study the marine dinoflagellates living in that region. These single-cell organisms, which light up when moving or being touched, not only play a central role in the indigenous myths of Jamaican culture; they also provide important information about marine conditions and pollution levels.

“TEMPERATE – under your skin, nanocarriers directed through the web of life” was developed in cooperation with Simone Schürle and her team at the Responsive Biomedical Systems Lab of the ETH Zurich, especially Daphne Asgeirsson, Tinotenda Gwisai, Simone Hersberger, Nima Mirkhani, Thuy Trinh Nguyen, Anna Scheeder, and Thomas Valentin. The artist would also like to thank Bjørnar Sporsheim and the Department of Clinical and Molecular Medicine, Cellular & Molecular Imaging Core Facility at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU).
The exhibition is being realized in cooperation with ETH Zurich. It will be on display there in 2022.

The exhibition will be open from May 20, 2021. Please inform yourself about the conditions of access via our website. We are very happy to arrange individual guided tours.
Please contact:
Anna Papenburg | Project Manager, Art
E-Mail: papenburg@scheringstiftung.de
Tel: 00 49.30.20 62 29 65

Best whishes,

the Schering Stiftung Team
Schering Stiftung
Unter den Linden 32-34
10117 Berlin
Tel. +49-30-20 62 29 65
Schering Stiftung


Berlin Daily 24.06.2021
Führung - KUNST im Willy-Brandt-Haus
11-12 Uhr: Aus dem Fundus seiner Kunstsammlung hat der Freundeskreis Willy-Brandt-Haus über 60 Werke zusammengestellt, die einen schönen Überblick zu den einzelnen Schwerpunkten der Kollektion geben.
Terminbuchung, siehe Link:

Berlin Daily 24.06.2021
Buchvorstellung + Gespräch
19 Uhr: „Dark Whispers“ von Beatrice Minda. Beatrice Minda im Gespräch mit Julia Rosenbaum
Ort: Zelt im Garten des Haus am Kleistpark
Anmeldung: hausamkleistpark@ba-ts.berlin.de

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